lördag, juni 03, 2006

Fem tv-program som fängslade mig som barn

Det finns betydligt fler än fem tv-program som egentligen fängslade mig men dessa fem är nog de som jag har minst förståelse för idag.

Så, utan inbördes ordning:

1. Anita och Televinken – jag var tom. med i Trafikskolan. Minns inte helt Televinkens roll i det hela men jag minns så pass mycket att det är han jag kan tacka för det lilla trafikvett jag har.

2. Linus på linjen – har förvisso lite av sin charm kvar än idag men jag har långt ifrån kvar den gapande-mun-fascination jag hade på det ljuva 80-talet.

3. Anslagstavlan – fråga mig inte varför. Var lagom långt och kom alltid när man minst anade det (inhoppandes mellan två program) och säkert stod det i tablån men den läste jag ju inte. Vet att Eric också tyckte det vara lite spännande med ägget som finns kvar än idag. Mest var det nog dock introt och den animerade gubben som kommer och blåser bort alla lapparna på anslagstavlan jag gillade.

4. Animationen efter Rapport (eller Aktuellt?) som visade när solen gick upp och ner – Helt klart musiksnutten och solen som gäspar som var det som fick mig att rusa till tvn när jag hörde de första ljuva tonerna.

5. Clownen Manne – min första kärlek. Minns egentligen ingenting mer än att jag älskade det och att Manne även tecknade på teckenspråk. Och så var det nåt med nån apa.