onsdag, maj 17, 2006

En tolva till Albanien



På torsdag är det dags för semifinal till melodifestivalen. Kan bli hur spännande som helst. Personligen skiter jag kapitalt i Carola och har satt in mitt sikte på Albanien.

Jag tänkte först döpa detta inlägg till Fem anledningar till varför du ska rösta på Albanien på torsdag. Jag ångrade mig av två anledningar: dels var titeln sjukt lång och för det andra tror jag tyvärr inte killen har samma chans utan videon som är mer än halva nöjet.

Så därför: här är fem anledningar till varför video till Albaniens bidrag Zjarr e ftohtë i melodifestivalen är den i särklass mest underhållande (för som vi alla vet är det ju detaljerna det hänger på).

1. Tröjorna
Luiz Ejlli, som sångaren heter, hinner med att växla mellan två olika tröjor i videon. Båda har karakteristiska rivmärken på bröstet. Antagligen mest en fräck detalj men det får mig att fantisera om vilda slagsmål med bengaliska tigrar, vilket gör att han framträder som lite mindre mjäkig än man kanske först trodde. Är dock besviken över att jag inte ens får skymta tigern trots att Luiz sjunger lite i skogen. Är den redan dräpt månne?

2. Elden
Här nöjer man sig inte med någon liten pyrande stock inte, utan fläskar på med värsta majbrasan. Albanerna vet baske mig hur man skapar romantisk stämning alternativt sätter eld på ett hus.

3. De fyra gubbarna
Älskar deras tofsprydda hoppsasteg vid den regnplaskiga poolkanten och deras säckpipsspelande runt majbrasan. De verkar betydligt mer bekväma i sina äggvärmare till mössor än vår kära Luiz är i sina sönderrivna tröjor. Hoppas att de styr upp framträdandet på scenen under festivalen.

4. Poolen
Vem blir inte sugen på ett dopp?

5. Hans stela rörelser
Hans tveksamma gång längs med poolkanten och ryckiga dans får kamramannen att skaka lätt på handen och vem som helst att smälta. Man måste ju inte ha taktkänsla för att kunna sjunga – eller?

1 Comments:

Blogger Visbollen said...

Bra, då har Albanien två fans i alla fall. Jag trodde jag var den ende som insett denna artists/videos storhet :) En härlig detalj är ju också när de klipper in tjejen i ena hörnet på ett klassiskt russian-tv-manér.

2:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home