måndag, maj 29, 2006

Fem skjut-och-matcha-tre-spel för den nyfikna

De senaste två åren har en viss typ av spel gjort sig ytterst populära på min och Sandras hårddiskar. Spelen går ut på att man i egenskap av någon form av figur har förmågan att skjuta olikfärgade bollar mot andra olikfärgade bollar som i en kedja vandrar mot ett gapande hål. Lyckas man matcha tre eller fler bollar i samma färg så försvinner bollarna och man hindrar dem på så sätt ifrån att falla ned i dödens svindlande tomhet

Jag tänker här ge mig på att lista fem spel som bör upplevas om du vill kunna titulera dig mästare inom genren jag härmed döper till... skjut-och-matcha-tre!

1. Zuma

Originalet, med Aztektema där du positionerad i mitten av varje bana tar kontroll över en nonsenstalande stengroda som vrider sig i 360 grader. Även om grafiken på något sätt lyckats åldras å det grövsta på den förhållandevis korta tid som gått sedan det släpptes (december 2003) så är det på något sätt här det började. Åtminstone för mig och Sandra. Minns med fasa hur jag frustrerad gav upp på den näst sista världen trots att Sandra klarat den, och med tillfredsställelse hur jag återvände för att med lätthet triumfera över min forna nemesisbana efter att en tid senare ha tagit mig igenom del två på denna lista.

2. Luxor

Luxor (och uppföljaren Luxor: Amun Rising) förnyade genren såtillvida att man istället för att snurra i mitten nu hade kontroll över en platta i botten av skärmen som fritt kunde röra sig i sidled för att komma åt de ringlande bollarna. Temat denna gång var egyptiskt och man kan bara inbilla sig den fasansfulla ondska som hotade Egyptens kulturarv i form av dessa färgglada bollar. Spelet introducerade bonusföremålet ”blixten” som rensade hela rader av bollar med ett enda skott. Det måste vara så det känns att vara Gud. I Egypten.

3. Tumblebugs

Det första (och enda) spelet i 3d! Perspektivet var här detsamma som i Zuma, men istället för en groda av sten styrde man siktet hos en av de modigaste insekter världen någonsin skådat. Dessutom innehöll spelet någon form av tafatt story berättad med hjälp av serierutor som gjorde ett tappert försök till att ge mening åt något som redan var så gott som fulländat i sig självt.

Med hjälp av den tredje dimensionen kunde man nu även lobba sina bollar över andra bollar med speciella bonusföremål och bollarna var vid närmare eftertanke inte ens bollar. De var, hör och häpna, insekter!

4. Karu

Det svagaste av de spel som tagit sig in på listan, men värt ett omnämnande för tappra försök att revolutionera och utveckla genren. Aztek-/Inkatemat var här tillbaka, men den ack så föråldrade stenåldersgrodan ersattes av en staty som gjorde sitt yttersta för att fånga bollar som föll likt manna från, just det, himlen. Det gällde att göra sig av med bollarna så fort det gick, för de balanserade likt ett oroväckande Babels torn på statyns hjässa, högre och högre mot oöverskådlighetens rand. Kedjan av bollar fanns denna gång under jord i form av en illvillig orm som slingrade sig upp mot ytan. Kom den dit var man förlorad. Eller åtminstone ett av ens liv.

5. Pirate Poppers

Det spel jag spelar i skrivande stund. Rykande hett från speldesignernas egen masugn och egentligen inte så olikt Luxor i sitt utförande, men att välja pirater som tema! Vilket genidrag! Inte nog med att man kämpar sig igenom mystiska djungler, virvlande malströmmar och flygande holländare; man har även en skattgömma som bana för bana fylls med så mycket rikedom att såväl Long John Silver (Skattkammarön) som Rackham den röde (Tintin) hamnar i skamvrån.

Så skota seglen och tjära om fänocken! För du är väl ingen landkrabba!?


spel som inte tagit sig in på denna lista är exempelvis Atlantis och Beetle Bomp. Spara dem till rejält regniga dagar, eller gör något vettigare. som att klippa naglarna.

Vill du läsa en blogg som lite mer kritiskt studerar farorna i Tumblebugs rekommenderas Hampus text

5 Comments:

Blogger myrkyr said...

Åh Eric min vän, vilken underbar blogg! Min personliga favorit är Tumblebugs, även om det är som du säger - att storyn är lite väl svag - men 3d:n höjer!

Vad sägs om en helnatt och rejsa igenom alla från början? Tror du man kan LANA?! *hoppfull*

11:54 em  
Blogger eric said...

Annade att den skulle passa dig :D

Ganska osäker på om de går att lana, men samspela går ju alltid. som paus under uppsatsskrivandet i framtiden kanske ^_~

11:57 em  
Anonymous Anonym said...

Måste påminna om flashflashrevolution.com ifall det var någon som hade glömt detta underbara beroendeframkallande meningslösa men ack så givande spel! Jag har naturligtvis ingen anledning att tro att ni glömt det för det hör jag faktiskt inte hem under sikta-och-pricka-tre listan men men... jag var bara tvungen att nämna det då jag spelade zuma och flashflash i ett för 2 år sedan :)

9:46 fm  
Blogger eric said...

Mimmin: jag gillar inte heller att klippa naglarna. det känns så obehagligt efteråt... vilket är förklaringen bakom mina stundom halvmeterlånga tingester i slutet av fingrarna. -__-

8:45 em  
Blogger eric said...

Advis: spelade lite FFR på min gamla dator, men den var så seg att pilarna inte hängde med musiken :\ föredrar de riktiga mattorna, även om man blir rätt trött efter ett tag. Dålig form är mitt damoklessvärd

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home