torsdag, juni 01, 2006

Att välja hyrfilm

Att välja hyrfilm är i min värld en process för sig... Överraskande nog skulle man kunna dela in denna process i fem steg!

Steg ett handlar om att jag börjar närma mig ett sug efter lite avkoppling. Det första jag brukar tänka är: "tja, man kanske skulle hyra en film." Men att lägga pengar på en hyrfilm varje gång man vill ha lite avkoppling är ju fullkomligt in absurdum så därför bör man ju kolla vad burken hemma har att erbjuda, som likväl slutar med att man inser att den bara visar skit (såvida man inte har Canal + gul eller liknande), vilket är dålig stil med tanke på att man pumpar ut med en sådär lagom irriterande licenssumma, enligt mig, alldeles för ofta. Och vad får man i gengäld? Visst ja, nu har den räkningen kommit...

I steg två bestämmer man sig, byltar på sig skor och jackor och plånböcker och kontrollerar så att man har medlemskorten och tio-filmer-för-en-mindre-summa-klippkortet med sig. Men visst ja! Vilken videobutik har bäst erbjudande?!

Väl framme, steg tre, vid den valda videobutiken: "Jaha, vad är jag på för genrehumör?" och så ett himla fram-och-tillbaka för det. Om man händelsevis råkar vara två som ska bestämma: "Är vi djupa idag? Känner vi för action? Eller ska det vara en nagelbitare? Romantik? Äventyr? Eller VAD?!"

Förhoppningsvis har man i steg fyra bestämt sig för genre men det behöver inte betyda att man bestämt vilken film, för det finns ju många olika filmer inom en genre! Om ni inte redan visste det... "Äh, bestäm du" säger jag då i en förhoppning att avskala mig all skuld om filmen senare skulle visa sig vara kass.

I steg fem har förhoppningsvis frid och fröjd uppstått genom att ett beslut, om vilken film, har ägt rum. Betala och åk därifrån fort som f-n!

Nå? Är det några som känner igen sig?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hyrfilm !? Existerar det fortfarande alltså, lurigt.

6:53 em  
Blogger eric said...

"Överraskande nog skulle man kunna dela in denna process i fem steg!"
Ja jag blev också helt chockad! ^__^

Hyr fortfarande film ibland när jag är hem-hemma, men det finns så väldans mycket kul film på internet nuförtiden... fast det är ju inte alls en lika spännande process ^_~

8:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home