torsdag, maj 18, 2006

Varning för ett långt inlägg!

Det finns något som ligger mig varmt om hjärtat, något som vissa i min omgivning ständigt förundras över. 'Förundras över' är kanske fel uttryck eftersom det har en väldigt positiv klang, men låt gå för den här gången! Det är något jag gillar att göra, något som får mig, när jag gör det i lagom mängd, att må bra. I ett försök att få min omgivning att dämpa denna förundran kan jag meddela att när jag inte gör detta har jag svårt att dölja mitt andra jag - och hon är inte och leka med! Hon är tjurig, gnällig, irriterad, okoncentrerad - ja allt annat än mjäkig!

Nyfikna? Ok, ni ska få ytterligare en ledtråd i form av en anekdot som jag själv har fått höra om mig själv genom åren: när jag var liten tog jag mig ofta semester, vilket kunde innebära en helgtripp till mormor och morfar. Det kunde uppstå situationer då mitt andra jag tog överhand och jag kunde uttrycka mig icke önskvärt: "Fö HELLETE momo!" (Det må i och för sig vara ett icke önskvärt uttryckt men ett ... så effektivt sådant!). För att locka fram det rätta jaget igen brukade kära mormor bre' mig en god macka och allt var frid och fröjd igen!

Har ni inte listat ut vad det kan vara som jag gillar kommer förmodligen polletten att trilla ner efter följande läckerheter:

1. Kokoswok 3-4 pers
500 g färsk skinka el benfri kotlett
2 msk soja
2 msk olja
2 finhackade vitlöksklyftor
1 liten strimlad purjolök
1 röd och 1 grön strimlad paprika
kokosflingor
Sås: kokosmjölk i burk, 1 msk honung, 1 tsk sambal oelek

Skär köttet i strimlor och blanda ned i skål med sojan. Koka upp kokosmjölken, därefter blanda i honung och sambal oelek. Hetta upp woken/stekpannan och i med oljan. Fräs kött + vitlök ett par min. Häv i grönsakerna. Slå över såsen, rör om. Strö över rostade (rostade i torr stekpanna) kokosflingor. Servera med ris.

2. Trädgårdspasta 3-4 pers
3 pkt bacon
1 rödlök
ca 50 g bladspenat (eller efter behag!)
1 pkt kelda's ostsås
Salt och svartpeppar

Strimla bacon, fräs i stekpanna. Hacka löken och låt även den fräsa. I med ostsås och bladspenat och låt puttra ihop. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta.

3.Röd potatissallad 1 pers
1 msk Pesto Sacla (röd pesto)
½ rödlök
4 st soltorkade tomater
½ dl Crème Fraiche Tomat/Basilika

Koka potatisen, dela i bitar (rekommenderas att dela kyld) och lägg i en lämplig skål. Strimla soltorkade tomater, skiva rödlöken och blanda med potatisen. Rör ihop crème fraiche och pesto och ner me'att i potatisen. Servera med kallskuret eller grillat kött.

4.Ädelostgratinerad Laxfilé 4 pers
4 st laxfiléer
1 pkt Kvibille ädelost
salt
In i ugn 200 grader, 10-40 min. (Beroende på ugnseffektivitet och grad av upptinad fisk kan tiden variera, så håll koll!!)

Sås: 1 dl vitt vin + 1 grönsaksbuljong som kokas ihop ca 3 min. Häll i 2 dl creme fraiche, 1 knippa dill och ev någon krydda man tycker om.

Tillbehör om så önskas: tärnad squash och grovhackade inlagda soltorkade tomater som fräses i olja. Servera med potatis.

5. Mumsig efterrätt
Bananer
Frysta hallon (färska går givetvis också bra, men när det inte är säsong - ja då står man där!)

Värm och mosa hallonen i en gryta. Det ska bli en varm sås! Sedan är det bara till att skala bananjäveln och hälla över önskad mängd sås!

Bon Appétit!

7 Comments:

Blogger myrkyr said...

Ja nu fick jag mig receptet på laxen trots allt! Minns den som god så jag drar slutsatsen att resten oxå är gott. *antecknar* Fast jag hade nog valt en annan efterrätt och fler.

6:58 em  
Blogger eric said...

Nu blev jag fruktansvärt hungrig.

Vill du laga middag till mig?

8:08 em  
Blogger eric said...

Det ser jag som ett löfte \^_^/

8:50 em  
Anonymous Anonym said...

För jösse namn - skicka hela raden av recept till en av era vänner:Advent, som i långa tider lever på likdelar från Mac.D. Erik vet vem....

12:19 em  
Blogger eric said...

Advis? O__o

Har ett litet tips till dig. Markera recepten och tryck Ctrl+c. Öppna sedan ett annat dokument och tryck Ctrl+v. Nu har du alla recepten!

Ät dig trind och snusa tills överläppen spricker!

12:31 em  
Anonymous Anonym said...

Ursäkta, det var min kära moder som stökade in en kommentar där >_<

Men jag kanske skulle försöka göra det festligt med en av de där rätterna en väldigt vacker dag! ^^

6:39 em  
Anonymous Anonym said...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

10:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home