onsdag, maj 10, 2006

Bästa bilderböckerna för vuxna

Det är en myt att bilderböcker bara är för barn. Några passar sig till och med bättre för vuxna än småttingar. Här kommer fem böcker ni under inga omständigheter får gå genom livet utan att ha läst – och det är inte många minuter ni behöver offra.

För att öka spänningen presenteras de i fallande skala.

5. Gittan och älgbrorsorna av Pija Lindenbaum
Rolig och med ljuvliga nyord:
Min stjärtlapp går FEMTON-ARTON-SNABBT, säjer Gittan.
Däruppe har Gittan ställt sina värdaste saker.
*myser*



4. Vem är arg? av Stina Wirsén
Är verkligen en barnbok och storyn i sig är kanske inte så storslagen men bilderna är underbara.







3. Här är en liten gris av Ulf Nilsson och Fibben Hald
En liten gris som både röker pipa och dricker whiskey. Han förälskar sig i fröken gris och inget blir som förr. Deras vackra ord till varandra är oslagbara:
Fröken gris stammar: ”Också jag älskar Eder, sköne grisyngling! Ack, ack, ack. Jag kan ej sova om nätterna, ty jag är kär!”


2. Min vän Lage av Eva Lindström

Han satt på en parkbänk tillsammans med en uggla som hette Janne. Den där Janne var en annan slags uggla. Han och Lage hade planer som de inte ville berätta om. De skulle hitta på en verkligt bra grej snart. Men nu gled de bara omkring och käkade clementiner. Jag fick vara med och glida om jag ville men jag hade ingen lust.

Den rafflande fortsättningen går att läsa i Vid bergets långa breda fot när Janne öppnar en grill men helst bara vill spela gura.


1. Astons stenar av Lotta Geffenblad
Den bästa av dem alla – alla kategorier. En underbar berättelse om Aston som börjar samla på sten, precis som jag gjorde och många andra med mig. Tror dock inte att många nådde samma mängder som Aston.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmm... Astons stenar.. Borde vara nummer ett på alla listor. Den är sååååå bra! *förälskad*

9:09 em  
Anonymous Anonym said...

aaaaaa Astons stenar säger jag med! den sötaste i världen!

6:46 em  
Blogger Visbollen said...

Min favvo måste nog ändå vara Grisen som röker pipa. Måste tillägga att jag hade en bra sagoberättare också som läste den för mig:)

4:01 em  
Anonymous Anonym said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

10:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home